06 May 2016

TUTORIAL : TANJAK/TENGKOLOK/DESTAR MENGGUNAKAN SAMPING LAMA

Ni adalah percubaan pertama fizi buat tanjak ni..tu pon atas permintaan seorang kakak ni untuk dipakai oleh anak lelakinya. Jom go thru gambar one by one utk step buat tanjak ni okey..xoxo
 
 Okey ni samping budak yang dah tak digunakan lagi..tetas lah setiap jahitan yang ada tu...

 Inilah kejadiannya bila dah siap tetas.

 Lipat dua samping tu kemudian dapatkan ukurannya dan gunting.

Kejadian bila dah gunting.
 
 Temukan kedua-dua samping dan jahit lurus.

 Hasil yang telah siap dijahit pada pandangan belakang.

 Lipat kepada bentuk seperti dalam gambar dan gunting untuk dapatkan sudut segitiga sama.

*Kalau dah ada songket sendiri ..boleh mula dri step gambar ni okeyh..

 Amik kulit majalah lama. dan guntingkan seperti kain samping yang telah dilipat segitiga. Ukuran kulit majalah tersebut hendaklah kurang setengah inci dari setiap tepi kain samping kecuali bahagian bawah.

 Bukak kain tersebut dan letakkan kulit majalah seperti di dalam gambar.

 Jahit kain di atas majalah pada sebelah bahagian dan temukan sebelah lagi pada kain yang telah dijahit.

 Inilah hasil kain yang telah siap dijahit dan telah bersedia untuk dilipat menjadi tanjak.

 Mula dari bawah. Lipat sebanyak dua kali dengan setiap ukuran lipatan dalam lebih kurang 2 3 inci.

* Jika tanjak kelihatan masih besar, boleh dilipat 3 kali.

 selepas dilipat, terbalikkan tanjak seperti di dalam gambar.

 Untuk lipatan seterusnya, lipat dalam kedudukan menyenget sebagaimana dalam gambar. lipatan seperti ini boleh dibuat 2 kali jika saiz tanjak masih banyak berbaki sebelum ke puncaknya

 Dapatkan saiz kepala masing-masing. Bolehlah dijahit ataupon hanya menggunakan pin. Padan hujung puncak, kelepek kan seperti di dalam gambar


 Hasilnya apabila dipakai..ewahhh dah macam nak kawenn hahhahah

 Pandangan sisi. 
 
SELAMAT MENCUBA

07 April 2016

BIHUN SUP SAT-SAT UTARA SAT-SAT SELATAN PASTU TAK TAU DIA NAK KONA PI MANA..HEHHE


BAHAN-BAHAN A (Bihun kuning)
Bihun kering (1 1/2 paket)
Serbuk kunyit
3 helai daun pandan (diikat)

CARA-CARA
Rendam bihun kering semalaman bersama-sama dengan serbuk kunyit. Bila dah semalaman, bilas elok-elok bihun sampai air bihun tiada lagi warna kuning. Air bihun tau, bukannya bihunnya bertukar putih balik..hehehe

Celur dalam air panas yang telah dimenggelegakkan sekali dengan daun pandan (btol ke bahasa menggelegak tu? hahah).

Cara nak celur...bila air dan menggelegak, tutup api, masukkan bihun dan biar 5 minit, kemudian angkat dan toskan air kemudian lalukan atau rendam dalam air sejuk seketika. Pastu toskan lagi. Boleh simpan dalam peti sejuk. Kalau nak makan baru keluarkan, sebabnya nanti masa kita makan kan kita letak sup ayam yang panas.

BAHAN-BAHAN B (Sup Ayam)
Seekor ayam
4 biji ubi kentang (dipotong baji)
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
serbuk lada hitam
1 batang kulit kayu manis
3 bunga lawang
Garam sebagai perasa.
2 bunjut sup bunjut
Daun sup
Daun bawang
Bawang goreng
Minyak untuk menumis
Air

CARA-CARA
Ayam boleh dibuat dua cara. Sama ada nak dipotong kecik-kecik atau rebus seekor dan dicarik-carik dagingnya. Pilihla mana-mana yang kawan-kawan rasa senang, fizi kalau hari minggu rajinla nak carik-carik, hari kerja mintak ampun le...heheh, jadi fizi pilih potong kecik-kecik.

Blend bawang besar, halia dan bawang putih. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan-bahan yang telah diblend tadi bersama-sama dengan sup bunjut, serbuk lada hitam, kulit kayu manis dan bunga lawang. Tumis sehingga berbau wangi dan kering.

Bila bahan tumisan hampir kering, masukkan ubi kentang dan tumis lagi hingga ubi kentang separa lembut, kalau buat ayam potong, masukkan ayam sekali dan gaul-gaul bersama-sama bahan tumisan.

Bila jus dari daging ayam dah keluar dan bahan-bahan tumis dah sebati dengan ayam, masukkan air ikut banyak mana yang kita nak. Bila dah menggelegak masukkan garam dan rasa. Kalau ikut fizi sebab nak dimakan dengan bihun sup, fizi lebih suka kalau sup tu dimasinkan sedikit, supaya bila makan dengan bihun nanti rasanya balance.

Kemudian taburlah dengan daun bawang dan daun sup yang telah dihiris halus. Taburlah juga bawang goreng.

BAHAN-BAHAN C (SAMBAL KICAP)
20 biji cabai burung/cabai tonggeng/cili api (banyak nau nama dia) hehehe
5 ulas bawang putih
Kicap
Gula
Garam
Air

CARA-CARA
Blend semua bahan-bahan di atas. Nak pekat kurangkan air lebihkan kicap. Nak cair tambah air banyak lagi. Nak pedas, lebihkan cabai. Senang jer kan. hihihi

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN
Limau nipis
Fish cake (dicelur)
Fish ball (dicelur)
Taugeh (dicelur)
Daun bawang (dihiris)
Daung sup (dihiris)

CARA NAK MAKAN
Masukkan bihun kuning dalam mangkuk, masukkan ayam carik (kalau ayamtu dicarik la). Masukkan bahan-bahan sampingan yang lain. Tuang sup, masukkan sambal kicap, nganga mulut dan ngappp.

SELAMAT MENCUBA

#BudgetLunchCommunity
#BihunSup
#homecooking
#cookbyrafiziyunos

11 March 2016

RESEPI : AYAM GORENG BUJANG RASA UNIVERSAL

Malam tadi terlebih rajin buat ayam goreng sendiri...
sedap wehh..setanding rasa ayam Kay Ep Chi hehe

Bahan-bahan
Ayam (dipotong ikut saiz y kita nak)
Telur (sebagai bahan pelekat)
Minyak untuk menggoreng

Bahan Perapan
cili kering
halia
bawang putih
bawang merah
lada hitam
garam sebagai perasa
(blend semua bahan dengan sedikit air)

Bahan coating
Tepung gandum
Tepung beras
Tepung jagung
Lada hitam
Garam
(satukan semua bahan dan kacau supaya sebati)

Cara-cara
Basuh ayam bersih-bersih dan toskan. Kemudian masukkan dalam bahan perapan. Gaul sampai semua bahagian ayam terkena bahan perapan. Tutup bekas perapan dan perap selama setengah jam ke satu jam (lebih lama lebih bagus, tapi sebab dah lapo sangat, sejam pon jadi la) hehhe

Bila dah sejam gitu, pecahkan telur dalam ayam yang telah diperap. Sementara itu panaskan minyak dalam kuali. Biar banyak minyaknya yer, biar ayam lemas di dalam minyak tersebut. Kemudian kacaula ayam tadi, sehingga telur dan ayam bersatu bersama rempah yang diperap tadi.

Kemudian celuplah dalam bahan coating tadi. Nak dapat kerak yang banyak? Lepas celup kali pertama dalam bahan coating, celup semula dalam bahan rempah dan celup balik dalam tepung. Dapatlah kerak seolah-olah kepunyaan kay ep chi.

Kemudian goreng la dalam minyak yang panas. Perlahan kan api sementara memasak supaya bahagian dalam ayam masak sekata. Jangan lupa balikkqn ayam kalau rasa minyak tak berapa nak penuh tu. heheh

Angkat dan toskan minyak. sedia dihidang. Nak rasa lagi sedap..cicahlah ngan sos Life...kan terasa macam di Kay Ep Chi tu..

SELAMAT MENCUBA!!!

Nota kaki
Resepi ini ditulis sementara menunggu ayam sejuk sebelum dikokak masuk ke perut. Owh ayam ini diberi nama ayam goreng bujang sebab bahan2 dier terhad...tapi rasa dia universal....gitewwww

09 March 2016

RESEPI : BROWNIES KEDUT MEDUT

Salam semua...

Tiba-tiba malam tadi entah kenapa mata tak boleh nak pejam..last-last pergi la dapur..bukak-bukak kabinet tengok apa bahan-bahan kek yang ada, last-last Fizi pon buat la brownies...Haa ko mampu..tak boleh tidur terus nak masuk dapur..haahah.. takmo cerita panjang...jom layan resepi bergambar kat bawah ni.

BROWNIES KEDUT MEDUT
400 gram coklat masakan (fizi pakai Dark Compaund jenama Beryls)
150 gram butter
100 gram gula perang
100 gram gula kastor
4 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
100 gram tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
30 gram serbuk koko


Ini bahan-bahan dia.


Mula-mula satukan butter dan coklat masakan dengan menggunakan kaedah double boiler.


Kacau sampai bahan cair dan berkilat seperti dalam gambar ni.


Dalam mangkuk yang lain, masukkan telur, gula perang, gula kastor dan esen vanilla. Kacau dengan menggunakan whisk jer tau. Kacau sampai semua bahan-bahan sebati dan bersatu semuanya ecececec..hehhe


Kemudian ayak serbuk koko, tepung dan soda bikarbonat dalam bancuhan tadi...dan kacau lagi lacau lagi kacau lagi sampailah semua bahan-bahan bersatu..


Masukkan adunan tadi dalam coklat dan butter yang kita dah cairkan masa mula-mula tadi. Pastu kacaulah lagi pakai whisk...kacau jangan jemu mengacau....hehe


Tuang adunan dalam acuan yang kita dah lapikkan dengan kertas pembakar yang telah disapu dengan sedikit marjerin. Kawan-kawan panaskan oven dahulu pada suhu 160'c selama 10 minit. Kemudian barulah masukkan brownies dan bakar pada suhu yang sama selama 30 minit. Yang ni bergantung kepada jenis oven masing-masing tau kawan-kawan.


Okey, bila dah masak, biarkan dalAm oven dulu selama 15 minit dengan renggangkan sedikit pintu oven. Lepas tu baru la boleh keluar dan potong-potong ikut saiz kesukaan kawan-kawan.


Yang ni brownies yang dah siap fizi potong...saja la fizi spreadkan dengan choc spread nak bagi nampak chanteq dalam gambar. Lagi sedap kalau dapat topping kan dengan caramel, nutella ataupon putaran cream chhese.

SELAMAT MENCUBA

15 February 2016

RESEPI : OREO ALMOND BUTTER CAKE

Salam kawan-kawan...

Kali ni fizi nak share resepi 
OREO ALMOND BUTTER CAKE

buat kek ni pon sebab mak datang dr kg ke Damansara sebab ada taklimat kesihatan kat sana semalam (14/02/2016-Ahad). Jadi kek ni di pos balik ke kampung melalui mak heheh

Jom kita layan resepi bergambar di bawah

 Bahan-Bahan
4 biji telur
2 cawan tepung
1 cawan gula aising
250gm buttercup
1 paket Oreo
25gm serbuk almond
1ts soda bikarbonat
1ts baking powder
1ts esen vanilla

Ini gambar bahan2 dier. Serbuk almond dan soda bikarbonat tiada dalam gambar sbb tak muat frame heheheh

 Pukul telur, gula, mentega hingga sebati. Tak payah pukul lama sangat tau...cukup la sekadar bahan2 ni berkawan sesama mereka. Masukkan esen vanilla dan pukul lagi.


Kemudian, perlahankan kelajuan mixer dan masukkan tepung sedikit demi sedikit. Untuk menambahkan lebih rasa Oreo...hancurkan beberapa keping Oreo dan masukkan diselang seli dengan tepung. Bila adunan telah sebati...bahagikan kepada dua.

 Sediakan loyang (ni loyang 8") dan alas dengan baking paper...kalau tak alas pon xper....tapi sapukan loyang tu dengan sedikit minyak atau butter ok.

 Masukkan satu adunan (ygelah diasingkan tadi) sebagai lapisan bawah dan ratakan. Susun oreo (yang telah dibuang krimnya di tengah) seperti dalam gambar di atas.

 Pada adunan kedua, masukkan serbuk almond dan gaul kaupkan sehingga sebati.

 Letakkan adunan tadi di sebelah atas susunan Oreo.

 Ratakan. Biar sama tinggi sebab nanti bila dah bakar...baru la sama.

 Panaskan oven sebelum tu pada suhu 140°c selama 10 minit. Kemudian barulah kek dibakar pada suhu 150°c selama 30 - 35 minit...ataupon sehingga kek masak. Lagi 10 minit nak masak, guna api bawah sahaja dan sentiasa tengok keadaan kek. Kalau nak tau kek dah masak ke belum...cucuk la dengan lidi sate tu..kalau dah tak melekat maknanya dah masak la tu...

 Kek yang telah dikeluarkan dari oven. Tunggu sejuk sebelum dipotong ok.

 Kek yang telah siap dipotong. Nampak tak Oreo yang telah dilapiskan tadi?? hehe

Bila dah sejuk, bolehlah disimpan di dalam bekas kedap udara. Boleh buat menu minum petang ni, bancuh kopi panas...layan..tak pon boleh bawak g piknik kan..hehe

SELAMAT MENCUBA

11 February 2016

RESEPI : BUTTER COOKIES

Assalamualaikum

Fizi nak share resepi butter cookies plak...senang jer kawan-kawan...selain untuk minum petang, kawan boleh buat untuk raya jugak..jom kita layan resepi bergambar kat bawah jom

Bahan-bahan
250gm buttercup (biar dalam suhu bilik, supaya senang nak putar)
90gm gula aising (diayak)
280gm tepung gandum (diayak)
1/4 sudu kecik baking powder
1/2 sudu kecik esen vanilla
25gm ground almond (yg ni optional..kalau korang nak cookies ada rasa kekacang....boleh jugak tukar dgn kismis atau berries kering)

 yang ni bahan-bahan dier



dalam bekas yang lain....ayak tepung dan baking powder...kemudian masukkan ground almond

pukul butter ngan gula aising hingga berkrim

 bila dah berkrim...masukkan tepung yg tlh diayak bersama tadi ke dalam mixer

 putar hingga semua bahan sebati

 rehatkan dalam petu sejuk selama setengah....so sesambil tu bolehla basuh pinggan ke...lipat kain ke kan..

 bila dah setengah jam tu...masukkan adunan dalam piping..ikut suka kawan2 nak pakai piping jenis yg macam mana kan....fizi prefer pakai yg belah atas tu sebab dapat buat pelbagai corak cookies hehehe

 hasil setelah ditekan dengan presser cookies

 panaskan oven pd suhu 150 darjah celcius selama 10 minit...kemudian masukkan cookies yg telah ditekan tadi...dan bakar pada suhu yg sama selama 15 minit atau sehingga cookies keperangan..

 tada......sejukkkan cookies dan simpan dalam bekas kedap udara...owh nak tahan lama bila dah simpan dalam bekas kedap udara...simpan dalam peti sejuk....

sesuai dijadikan menu minum petang sambil nengok drama korea...tapi kalau nak tgk memori cinta suraya pon boleh jugak heheh...

SELAMAT MENCUBA

insta