15 February 2016

RESEPI : OREO ALMOND BUTTER CAKE

Salam kawan-kawan...

Kali ni fizi nak share resepi 
OREO ALMOND BUTTER CAKE

buat kek ni pon sebab mak datang dr kg ke Damansara sebab ada taklimat kesihatan kat sana semalam (14/02/2016-Ahad). Jadi kek ni di pos balik ke kampung melalui mak heheh

Jom kita layan resepi bergambar di bawah

 Bahan-Bahan
4 biji telur
2 cawan tepung
1 cawan gula aising
250gm buttercup
1 paket Oreo
25gm serbuk almond
1ts soda bikarbonat
1ts baking powder
1ts esen vanilla

Ini gambar bahan2 dier. Serbuk almond dan soda bikarbonat tiada dalam gambar sbb tak muat frame heheheh

 Pukul telur, gula, mentega hingga sebati. Tak payah pukul lama sangat tau...cukup la sekadar bahan2 ni berkawan sesama mereka. Masukkan esen vanilla dan pukul lagi.


Kemudian, perlahankan kelajuan mixer dan masukkan tepung sedikit demi sedikit. Untuk menambahkan lebih rasa Oreo...hancurkan beberapa keping Oreo dan masukkan diselang seli dengan tepung. Bila adunan telah sebati...bahagikan kepada dua.

 Sediakan loyang (ni loyang 8") dan alas dengan baking paper...kalau tak alas pon xper....tapi sapukan loyang tu dengan sedikit minyak atau butter ok.

 Masukkan satu adunan (ygelah diasingkan tadi) sebagai lapisan bawah dan ratakan. Susun oreo (yang telah dibuang krimnya di tengah) seperti dalam gambar di atas.

 Pada adunan kedua, masukkan serbuk almond dan gaul kaupkan sehingga sebati.

 Letakkan adunan tadi di sebelah atas susunan Oreo.

 Ratakan. Biar sama tinggi sebab nanti bila dah bakar...baru la sama.

 Panaskan oven sebelum tu pada suhu 140°c selama 10 minit. Kemudian barulah kek dibakar pada suhu 150°c selama 30 - 35 minit...ataupon sehingga kek masak. Lagi 10 minit nak masak, guna api bawah sahaja dan sentiasa tengok keadaan kek. Kalau nak tau kek dah masak ke belum...cucuk la dengan lidi sate tu..kalau dah tak melekat maknanya dah masak la tu...

 Kek yang telah dikeluarkan dari oven. Tunggu sejuk sebelum dipotong ok.

 Kek yang telah siap dipotong. Nampak tak Oreo yang telah dilapiskan tadi?? hehe

Bila dah sejuk, bolehlah disimpan di dalam bekas kedap udara. Boleh buat menu minum petang ni, bancuh kopi panas...layan..tak pon boleh bawak g piknik kan..hehe

SELAMAT MENCUBA

11 February 2016

RESEPI : BUTTER COOKIES

Assalamualaikum

Fizi nak share resepi butter cookies plak...senang jer kawan-kawan...selain untuk minum petang, kawan boleh buat untuk raya jugak..jom kita layan resepi bergambar kat bawah jom

Bahan-bahan
250gm buttercup (biar dalam suhu bilik, supaya senang nak putar)
90gm gula aising (diayak)
280gm tepung gandum (diayak)
1/4 sudu kecik baking powder
1/2 sudu kecik esen vanilla
25gm ground almond (yg ni optional..kalau korang nak cookies ada rasa kekacang....boleh jugak tukar dgn kismis atau berries kering)

 yang ni bahan-bahan dier



dalam bekas yang lain....ayak tepung dan baking powder...kemudian masukkan ground almond

pukul butter ngan gula aising hingga berkrim

 bila dah berkrim...masukkan tepung yg tlh diayak bersama tadi ke dalam mixer

 putar hingga semua bahan sebati

 rehatkan dalam petu sejuk selama setengah....so sesambil tu bolehla basuh pinggan ke...lipat kain ke kan..

 bila dah setengah jam tu...masukkan adunan dalam piping..ikut suka kawan2 nak pakai piping jenis yg macam mana kan....fizi prefer pakai yg belah atas tu sebab dapat buat pelbagai corak cookies hehehe

 hasil setelah ditekan dengan presser cookies

 panaskan oven pd suhu 150 darjah celcius selama 10 minit...kemudian masukkan cookies yg telah ditekan tadi...dan bakar pada suhu yg sama selama 15 minit atau sehingga cookies keperangan..

 tada......sejukkkan cookies dan simpan dalam bekas kedap udara...owh nak tahan lama bila dah simpan dalam bekas kedap udara...simpan dalam peti sejuk....

sesuai dijadikan menu minum petang sambil nengok drama korea...tapi kalau nak tgk memori cinta suraya pon boleh jugak heheh...

SELAMAT MENCUBA

insta